Stojí vaše značka na pevných hodnotách? (druhá část)

Hodnoty značky jsou jedna věc. Ta druhá a neméně podstatná je způsob, jak s nimi nakládáme, jak je demonstrujeme a prožíváme. Zkrátka jak s nimi pracujeme. Právě to odlišuje slabé značky o těch skvělých.

Definice hod­not značky musí mít vždy dva kroky. Nejdříve jejich nalezení a hned poté určení, co s nimi dále. U každé hod­no­ty musíme mít jas­nou před­stavu, co její dodržování pro nás zna­mená. A to nejen při určování si tře­ba velkých, ročních cílů, ale v den­ním chodu firmy.

Toto je pokračování prvního dílu článku Sto­jí vaše znač­ka na pevných hod­notách.

Hodnoty značky je třeba od srdce žít

Aby hod­no­ty mohly správně fun­go­vat, musí mít svůj promyšlený obraz v reál­ném provozu a fun­gování firmy. Je potře­ba je nejen určit, ale také si rozmyslet, co každá z nich zna­mená. Mod­elů, které ukazu­jí pos­tup­né pronikání značky do firem­ní real­i­ty je celá řada. Důležité je si uvě­domit, že mají dvě zák­lad­ní úrovně: Man­i­festaci hod­not a jejich komu­nikaci.

Manifestace marketingových hodnot

Pokud hov­oříme o man­i­festaci, tak odpovídáme na otázku “Co pro nás zna­me­na­jí hod­no­ty v chodu firmy?”. Nej­jednodušší man­i­fes­tací je přek­va­pivě to, co se snažíme na trhu pro­dat — ano, našim pro­duk­tovým port­foliem či nabíd­k­ou našich služeb toho o sobě hod­ně říkáme. A mělo by to by to hov­ořit přede­vším o našich hodnotách.

Jako přík­lad si můžeme vzít jednodu­chou hod­no­tu, kter­ou je ekologičnost, čili naše zod­pověd­nost vůči živ­ot­ní­mu prostředí. Lze ji nej­jednoduše­ji man­i­festo­vat tím, že skutečně budeme prodá­vat eko­log­ické či obdob­né pro­duk­ty. To sice na první pohled vypadá neob­jevně, ale součas­ně nám tato hod­no­ta dává výz­nam­ný man­ti­nel pro to, kde se můžeme s pro­duk­tovým port­foliem pohybovat.

Hodnoty jako rozhodovací mantinely

Platí totiž pravid­lo, že hod­no­ty jsou nejen inspirací a směrem, ale přede­vším určitým kori­dorem, v němž se můžeme pohy­bo­vat. A v pří­padě výše zmíněné ekologičnos­ti to v praxi zna­mená, že i když budeme mít příleži­tost obo­hatit tře­ba naši pro­duk­tovou řadu o další výrobky, které jsou sice výdělečné, ale eko­log­ické už o mno­ho méně, tak to prostě neuděláme.

Klíčem k pochopení toho­to zdán­livě nel­og­ick­é­mu obchod­ní­mu rozhod­nutí je totiž pohled na naši součas­nou značku. Lidé si u nás kupu­jí eko­log­ické pro­duk­ty pro­to, že nám věří, že to mys­líme vážně. Že by nás ani nena­pad­lo za BIO vydá­vat pes­ti­ci­dová rajča­ta. Je nut­né si uvě­domit, že u řady argu­men­tů, které zákazni­ci při nákupu vní­ma­jí, pro ně neex­is­tu­je žád­ná ces­ta, jak je ověřit. Zkrát­ka není. Ale zákazni­ci nám věří, že jako obchod­ní­ci nelžeme. A napros­to zásad­ní je pro­to právě značka.

Takže když se vrátíme k naše­mu pří­padu s eko­log­ick­ý­mi výrobky, tak odpověď je jas­ná: Do port­fo­lia naší značky výdělečné, ale neeko­log­ické pro­duk­ty nepřidáme pro­to, poně­vadž by to poškodi­lo naši značku. A tím by to i poškodi­lo prode­je našich stá­va­jících produktů.

Celá tahle kon­strukce se nazývá konzis­tence značky. Je to úplně ste­jné, jako když hod­notíte člově­ka — pokud se stále chová ste­jně, tak mu věříte, že si nevymýšlí ani tehdy, když nemáte jak jej zkon­trolo­vat. A nenechte se mýlit, že to zákazník nev­idí. Vel­mi dobře to vnímá a pokud si může rozhodovat mezi něko­li­ka vari­anta­mi co si koupit, tak se rozhodne podle své důvěry ve vás. Což zna­mená ve vaši značku.

Když nevím, zeptám se hodnot

Kromě jednoduchého rozhodování o pro­duk­tech má ovšem man­i­fes­tace hod­not značky celou řadu dalších podob. Napřík­lad by měla být ale­spoň z části vidět v logu. Ne že by necvičené oko z loga firmy mělo odhad­nout jed­notlivé hod­no­ty, ale při pohle­du na ně by něk­teré měly být v logu nějak zakomponovány.

Ale man­i­festo­vat by se mělo další­mi způ­so­by — napřík­lad tím, jak prodávám a jak dodávám pro­duk­ty zákazníkům. Mám jako hod­no­tu sys­tem­atičnost? Pak nes­mím mít v kanceláři, na prode­jně ani v obchod­ním sys­té­mu nepořádek. Je mou hod­no­tou úspornost a šetřivost? Pak žád­ná drahá dopra­va a luxu­s­ní balení. Je hod­no­tou rychlost a hbitost? Fajn, ale v tom pří­padě musí zajis­tit, že na každý email budu odpoví­dat ještě ten­týž den.

Hod­no­ty ale také slouží k tomu, aby­chom se k nim obraceli v situ­acích, kdy děláme nějaké rozhod­nutí. Volím vánoční dárky pro obchod­ní part­nery? A která z možnos­tí lépe zrcadlí hod­no­ty naší značky? Váhám mezi dvě­ma vari­anta­mi vizitek? Vidím v něk­teré z nich naše lépe hod­no­ty?

Komunikace hodnot značky

Druhou velk­ou sek­ci je samozře­jmě to, jakým způ­sobem o hod­notách firmy či značky dává vědět okolí pří­mo, tedy jak je komu­niku­jeme. A opět zde přichází na pomoc para­lela s lid­sk­ou společnos­tí a s tím, jak o sobě hov­oří sami lidé. Pokud si totiž před­stavíme hod­no­ty značky jako hlavní vlast­nos­ti člově­ka, pak se můžeme ste­jně ptát na otázku, jak správě hov­ořit o lid­ských vlastnostech.

Ste­jně jako u člově­ka prefer­u­jeme urči­tou opis­nost, která spíš než samot­né jádro vlast­nos­ti popisu­je způ­sob, jak ji samot­ný člověk vnímá, obdob­ně můžeme přemýšlet o komu­nikaci hod­not firmy. Vezme-li si tedy na pomoc přík­lad výše, pak mís­to prostého “jsme ekologičtí” nebo “jsme zod­pověd­ní vůči živ­ot­ní­mu prostředí” je mno­hem lep­ší vyjas­nění naše­ho pos­to­je k dané věci.

Měkčí a tře­ba pro návštěvní­ka webu je mno­hem pocho­pitel­nější tyto hod­no­ty for­mulo­vat jako “Záleží nám na dopadech toho, co děláme, na živ­ot­ní prostředí”. A když se nám za to podaří vložit i nějaký argu­ment vycháze­jící napřík­lad z man­i­fes­tace značky, máme vyhráno: “Pro­to si u nás nakoupíte výhrad­ně do recyklo­vaných jutových sáčků potištěných přírod­ním bar­vivem”.

Komu­nikace hod­not by však neměla probíhat pouze slovy, ale též style naší řeči, vizuál­ním zpra­cov­áním, použitý­mi bar­va­mi, fotografie­mi, for­mou pro­dukce fyz­ick­ých komu­nikátů a řadou dalších atributů, které je možné nalézt. Zkrát­ka měli bychom na hod­no­ty značky myslet za všech okol­nos­tí, kdy chceme vyprávět její příběh. Ale také tehdy, když chceme jen úspěšně prodá­vat. Pro­tože sil­ní znač­ka nám to bohatě vrátí.

7 klíčových pravidel pro hodnoty silné značky

  1. Hod­no­ty hlede­jte unikát­ní a které vás oprav­du reprezen­tu­jí. Nez­abředáve­jte do klišé, ani se nes­nažte za kaž­dou cenu vymyslet něco úžas­ného, ale o to více umělejšího.
  2. U každé hod­no­ty si připravte její popis, co vlast­ně hod­no­ta zna­mená a jak její pod­statu chápete. Když přidáte ještě syn­ony­ma, bude to nejlepší. Jde pře­ci o to, abyste hod­no­ty sami dobře a stále ste­jně vnímali.
  3. Pro­jděte si zák­lad­ní funkce vaší firmy a přemýšle­jte, kde dává smysl hod­no­ty man­i­festo­vat. Zaměřte se zejmé­na na dva sek­to­ry: věci, pos­tupy, situ­ace a mís­ta, se který­mi se setkáváte a pracu­jete den­ně, a pak ty, s nim­iž se setká­va­jí vaši zákazníci. Tak všude má man­i­fes­tace největší efekt.
  4. Hod­no­ty man­i­fes­tu­jte upřím­ně, konzis­tent­ně a s rozumem. Nejde o to dělat nes­mys­ly jen pro efekt. Jde o to ukázat sami sobě a okolí to, jací oprav­du jste a jaká je vaše značka.
  5. Hod­no­ty by měly být zře­jmé a známé napříč celou fir­mou. Jen tak se dosáhne toho, že je zaměst­nan­ci budou respek­to­vatchá­pat.
  6. Když se rozho­du­jete, přemýšle­jte o tom, zda zvolené řešení odpovídá hod­notám vaší značky.
  7. Hod­no­ty komu­niku­jte s citem. Net­lačte na pilu a spíš naz­naču­jte, jak přemýšlíte. Využíve­jte never­bál­ních kanálů — čas­to jsou účinnější.

Můžete se vrátit k první­mu dílu článku Sto­jí vaše znač­ka na pevných hod­notách.

Na podobné téma

Přejít nahoru