Jste pod tlakem velkých prodejců? Zkuste si najít svou niku!

Niky jsou obecně velmi dobrou strategií menších konkurentů na trhu, kde dominují velcí hráči. Proto jsme se na tuto problematiku zaměřili.

200362526-001Niky jsou obec­ně vel­mi dobrou strate­gií menších konkuren­tů na trhu, kde domin­u­jí vel­cí hráči. Pro­to jsme se na tuto prob­lematiku zaměřili, když nás počátkem léta společnost Kobe poz­vala před­nášet na setkání se svý­mi part­nery a prode­j­ci – větši­nou menší­mi IT firmami.

Nika (angl. či franc. niche, it. nich­hia) nebo také výk­lenek je “deko­ra­tivní prohlubeň v síle zdi­va budovy”, do oblasti ekonomie a mar­ketingu proniklo slo­vo z angličtiny (byť podob­né ter­míny používá napřík­lad ekolo­gie) a vyjadřu­je úzký seg­ment trhu – tedy zákazníky s vel­mi speci­fick­ý­mi potřebami. 

Komodita je především o ceně

O prob­lémech s komodi­ti­za­cí zboží jsme už psali dříve a zrov­na počí­tače a elek­tron­i­ka jsou dnes typ­icky komod­it­ním zbožím. Niko­liv ve smys­lu pro­duk­tovém, kde se o přízeň zákazníků per­ou svý­mi ino­vace­mi stovky větších či menších značek. Komod­it­ní pova­ha dopadá přede­vším na mal­oob­chod – tedy při otázce „kde si mám svůj vybraný tele­fon či note­book koupit“ hra­jí roli přede­vším fak­to­ry cen­ové: Tam, kde je to levnější.

Svůj díl na tom mají dva zák­lad­ní fak­to­ry. Zaprvé infor­ma­ce. Zákazník toho ví o zboží oprav­du hod­ně a ste­jně tak je vel­mi dobře infor­mován o cen­ové situaci. Pomáha­jí mu k tomu cen­ové srovná­vače jako Heure­ka, Zboží.cz a mno­hé další.

No a zadruhé výrob­ci. V rám­ci zkval­itňování vlast­ního servi­su i mar­ketingové komu­nikace na sebe převza­li vlast­ně všech­ny pod­stat­né věci! Oni urču­jí, jaké vlast­nos­ti výrobek má a že je navržen tak, abyste jím mohli naplnit své potře­by. A také se, v rám­ci péče o zákaznick­ou spoko­jenost a tím i o vlast­ní značku, pečlivě stara­jí o to, aby jim nikdo nemohl udělat špat­né jméno.

Potře­bu­jete reklam­o­vat? Neřešte to s prode­jcem, ale zajděte pří­mo do naše­ho autor­i­zo­vaného servi­su. Potře­bu­jete přís­lušen­ství? Zareg­istru­jte se u nás na webu a objed­náve­jte si je se slevou. Ztratil se vám manuál? V klidu si od nás stáh­něte elek­tron­ick­ou verzi. Nějaký jiný prob­lém? Máme helplinku, bázi znalostí, exper­ty, fóra. Prode­jce už nehra­je žád­nou roli.

Úloha prodejce slábne

Když se na to podíváme s odstu­pem a před­stavíme si vel­mi dobrého výrobce značkového zboží a vel­mi průměrného prode­jce, dojdeme k šoku­jící­mu poznání: Prode­jce je téměř zbytečný.

O pro­duk­tu se zákazník dozví z reklamy, z médií nebo ze svých sociál­ních sítí (myšleno nejen Face­book, ale prostě od přá­tel a známých). Další infor­ma­ce a potvrzení své vol­by provede na webu výrobce, kde si i srovná poz­ice jed­notlivých verzí a mod­elů (intra­port­fo­liové pozicování!).

Na cen­ovém vyh­ledá­vači zvolí nějakého rel­a­tivně dobře hod­no­ceného prode­jce. Nikdy o něm sice sám nikdy nes­lyšel, ale má dost hvězdiček od před­chozích zákazníků a zají­mavou cenu.

Na webu prode­jce si během pár min­ut objed­ná, online či dobírk­ou zaplatí a přepravní služ­ba mu doveze kra­bi­ci domů. Jen kdy­by web prode­jce byl oprav­du nepřehled­ný či podezřelý, zkusil by dalšího v seznamu.

Tohle je dnes krutá reali­ta v online prode­ji jakéhoko­liv komodi­ti­zo­vaného zboží.

Jak z toho ven? Nikou!

Niky jsou pro­duk­ty, které nej­sou běžné. Spe­cial­i­ty. Vychytávky. Nevšed­ní, nečím vys­tupu­jící zboží. Tech­no­log­ické novinky. A deal­erům na naší prezentaci jsme se snažili vysvětlit, že právě niky jsou tím, co jim může v nabité konkuren­ci zachránit krk.

Ve světě počí­tačů a spotřeb­ní elek­tron­iky to mohou být napřík­lad nové tech­nolo­gie a kat­e­gorie pro­duk­tů. Takovou tržní nikou tak v min­u­losti byly USB flash disky (zpočátku označo­vané “thumb­drive”), první “chytré” PDA tele­fony, mobil­ní datové “mode­my” a hotspo­ty, síťová úložiště NAS nebo tře­ba mul­ti­mediál­ní přehrá­vače a oblast PC pro obý­vací pokoj (HTPC).

Nemusí se ale nut­ně jed­nat jen o novinky, jejichž exis­tence je časově omezena. Exis­tu­jí prode­j­ci, kteří se zaměřu­jí na speci­fické pro­duk­ty, které velké e‑shopy  nabíze­jí spíše okra­jově (napřík­lad přís­lušen­ství pro hráče počí­tačových her, tech­nolo­gie pro chlazení a ztiššení počí­tačů, polepy a další „úpravy“ tele­fonů atd.).

Nikou není každá podivnost

Lze nabíd­nout i obec­ná kritéria, podle nichž lze poten­ciál­ní niku poznat:

Je rel­e­vant­ní — nika, zejmé­na v oblasti novinek, odpovídá na nějak­ou potře­bu zákazní­ka. Ta může být na počátku defi­nová­na buď zcela konkrét­ně nebo naopak vel­mi mlhavě, ale pro­dukt z niky řeší konkrét­ní problém.

Je zají­mavá — typ­ický “niche” pro­dukt přináší zákazníkovi radost z používání. Umožňu­je mu dělat něco po čem toužil a mít poc­it, že je o krok před ostat­ní­mi. Tohle je přes­ně ten emo­cionál­ní tahoun, který nutí lidi si kupo­vat nevšed­ní věci.

Je odlišná — výrobky z tržních nik jsou netradiční, nové, nabízí odlišné způ­so­by použití nebo práce, nemě­ly by ale být absurd­ní. To, že jde o věc, která není main­streamem, je hlavním atributem niky.

Práce s nikou

Obec­ně je pro komod­it­ní prode­jce (velké retail­ery či e‑tailery) poměrně těžké pro­duk­ty z „niky“ efek­tivně prodá­vat. Mohou sice přís­lušné zboží zahrnout do své nabíd­ky (a někdy se tak děje), nicméně neumí komu­niko­vat odlišnos­ti a výhody takových výrobků poten­ciál­ním zákazníkům. Prostě tomu nerozumí a v rám­ci svého masového prode­je ani rozumět nemohou.

Pro menšího prode­jce se naopak může jed­nat o ces­tu, jak se prosa­dit na trhu a najít si nové zákazníky – mimo jiné i pro­to, že výrobky z tržních nik nabízí méně prode­jců a nedochází k tak výrazné­mu tlaku na snížení marže – a to ani ze strany velkých e‑shopů.

Cílení na niku před­stavu­je výz­nam­nou hod­no­tou z pohle­du kon­cov­ého zákazní­ka. Je to dobrý důvod, proč jít konkrét­ně na stránky e‑shopu nebo dokonce navštívit kamen­ný obchod.

Je tře­ba si uvě­domit, že při jakémko­liv nákupu se infor­movanost kon­cov­ých zákazníků pohy­bu­je na škále od napros­to přes­né před­stavy (čas­to i s číslem mod­elu) až po úplně mlhavý dojem, že by NĚCO potře­bo­vali. V obou pří­padech může prode­jce svou komu­nikací niche pro­duk­tu přinést uži­vateli výz­nam­nou hodnotu.

Pro již rozhod­nuté je komu­nikace zají­mavé alter­na­tivy (i když si ji tře­ba kon­cový zákazník nakonec nek­oupí) důkazem odbor­no­s­ti, pro­fe­sion­al­i­ty prode­jce, u nerozhod­nutých může být vol­ba „niche pro­duk­tu“ právě tím ideálem, který naplní jejich potře­by. A ona komu­nikace vůbec nez­na­mená, že je tře­ba se zákazníkem mlu­vit pří­mo – stačí, když si přečte zají­mavé infor­ma­ce o pro­duk­tu na webu prodejce!

Od komunikace k retenci – a zisku

V obou pří­padech však komu­nikace zají­mavých pro­duk­tů v tržní nice zvyšu­je hod­no­tu prode­jce v očích zákazní­ka. Jak jsme si říkali na začátku, pro obchod­ní­ka je vel­mi těžké ovlivnit rozhodování při nákupu zboží sil­né značky jinak než cenou. A tady má šan­ci říci: „Já o téh­le prob­lem­at­ice něco vím, mohu ti oprav­du pomo­ci, můžeš mi důvěřo­vat.“ To je poz­ice napros­to fun­da­men­tál­ní pro úspěšný prvo­prodej a zejmé­na pro zákaznick­ou reten­ci do budoucna.

Až budete tedy tedy plakat nad ztenču­jící­mi se marže­mi vaše­ho e‑shopu, zkuste si promyslet, kde by mohla být nika právě vašem oboru.

Na podobné téma

Přejít nahoru